Imam čast da vam na sledećim stranima predstavim veoma bitnog čoveka nemačke punk scene. U pitanju je Sascha Wolff, čovek koji je je osnovao poznatu punk/ska etiketu Wolverine Records. U svojoj dosadašnjoj saradnji sa ovim čovekom mogao sa da se uverim u njegovu korektnost, koja se i u ovom slučaju ispoljila: odgovorio mi je na pitanja posle samo nekoliko časova. Da ne brbljam dalje, prećiću na pitanja. Dakle…
Na početku bih te pitao kako je sve počelo sa Wolverine Records? Možeš li mi ukratko reći o istoriji etikete?
Wolverine Records je jedna od najpoznatijih punk etiketa u Nemačkoj. Osnovao sam je u 1992. i za samo nekoliko meseci je postala veoma poznata kuća u nemačkom punk undergroundu. Za deset godina postojanja izbacio sam sto izdanja, ali ovo sigurno nije kraj uspešnoj karijeri etikete. Wolverine je oduvek bio pank kuća (uglavnom sa prizvukom na melodični pop zvuk), ali nikada nije bio ograničen samo na taj zvuk. Izdao sam pop pank bendove poput: PSYCHOTIC YOUTH, YETI GIRLS, THE CHEEKS, SQUARE THE CIRCLE ili GERM ATTACK, melodični hardcore tipa: ZSK, THE DAISIES, MR.BUBBLE B. ili SCOREFOR, folk punk kao ACROSS THE BORDER, Hardcore/Crossover kao MOVE ON i KROMBACHER MC, ska kao FRAU DOKTOR, BENUTS, FURILLO, HAMMERHAI, The SKA CHARTBUSTERS and FROM PUNK TO SKA kompilacije, 77 Punk kao THE BULLOCKS i SLOPPY SECONDS, Garagepunk/Rock’n’Roll Punk kao HAMMERCOCKS ili THE HEROINES, nemački punk kao N.O.E. i TINNITUS, čak i malo hip hopa tipa ANARCHIST ACADEMY.
Kako vidiš napredak Wolverine od osnivanja?
Naravno, fantastično. Osnovao sam etiketu čisto iz zabave, a danas je to postao postao od koga živim. Na početku nisam ni sanjao o nečem sličnom.
Koliko ljudi trenutno radi na Wolverine Records i kako ti izgleda jedan normalni dan na poslu?
Wolverine je samo ja. Jedan čovek – jedna etiketa! Sarađujem sa jednom agencijom koja radi promociju mojih izdanja u Nemačkoj, ali sve ostalo radim sam. Naravno da moram da radim normalni kancelarijski posao tokom dana. Odgovaram na pisma i mejlove, sređujem finanijsku situaciju i probleme, pakujem narudžbine, ali i slušam nove demo snimke. Takođe, radim i dizajn svojih reklama, što zaista zahtevno.
Mislim da je Wolverine definitivno pronašao svoj sopstveni stil ili pravac muzike. Mislim da u gomili slučajeva mogu da pogodim da se radi o Wolverine bendu. Da li se slažem sa ovom konstatacijom? Da li postoji muzički pravac na koji najviše obraćaš pažnju?
Ustvari, ja mislim da Wolverine nije etiketa koja fura jedan pravac. Kao što sam pomenuo ranije, toliko različitih bendova je na mojoj etiketi, da ne možeš da kažeš da je upravo to pravi Wolverine zvuk. Čak i etikete poput Fat Wrecka i uglavnom Epitapha, koji su etiketirani da su im svi bendovi isti, su promenili pravce i izdaju različite stvari. Želim da imam slobodu da izdam šta hoću, zato što volim da slušam različite stvari. Etiketa je definitivno pank etiketa, ali ne postoji zvuk za koji se može reći da je kliše Wolverina.
Šta je bitnije, po tebi, muzika ili tekstovi kod bendova? Da li misliš da previše klinaca kupuje izdanja samo zbog tekstova, ustvari i ne obraća punu pažnju na njih? Da li ti se nekada desilo da ljudi ne žele da kupe neko izdanje zbog tekstova?
Najbolje je da se napravi kompromis između obe stvari. Znam da ćeš lako naći klince koji ne obraćaju mnogo pažnju na tekstove, ali opet, sa druge strane, postoji i dosta ljudi koji žele da znaju šta im bend govori kroz pesme. Pod ovim ne smatram da bend mora da bude politički, ali moram se uveriti da su na pravoj strani, što znači da bend mora imati neki stav, neko svoje mišljenje. Nikada ne bih izdao bend sa rasističkim idejama! Takođe, ne volim bendove koji sam uzvikuju obične fraze, a u stvarnosti nemaju svoje mišljenje.
Koje izdanje Wolverine te posebno čini ponosnim i zašto? Koje je tvoje omiljeno?
Ne želim da posebno imenujem neko izdanje. Otac je ponosan na svu svoju decu.
Koji bend se najbolje prodaje? Koji album je najbolje prodavani?
The Punk Chartbusters kompilacije se najbolje prodaju. Od bendova: Across the Border, Yeti Girls, Anarchist Academy i prvi cd od Psychotic Youth.
Da li postoji neki bend koji nisi uspeo da izdaš, a voleo bi? Da možeš da biraš, koji bi bend sa neke druge etikete izdao?
Definitivno moje omiljene bendove: Social Distortion i Mighty Mighty Bosstones. Naravno i klasike kao što su Ramones, Elvis i Clash. Ali, verujem da se to nikad neće desiti (smeh).
Da li možeš reći da je internet veoma važan, pogotovo za manje etikete koje pokušavaju da prošire poruku? Kada si prvi put dobio ideju da napraviš sajt?
Volim internet i koristim njegove mogućnosti koliko god mogu. Moja etiketa je bila među prvima u Nemačkoj 1996. godine koja je imala sajt. Veoma mi se dopada ideja globalne komunikacije i zaista mislim da male etikete mogu da koriste ovaj medij u svrhu širenja na čitav svet.
Koje ti se druge kuće dopadaju?
Teško je reći. Zaista volim rad Epitapha i Fat Wrecka naravno. Tu su i etikete koje zaista lično volim, poput Vitaminepillen, Thunderbaby, Radio Blast… Sve su to dobri ljudi koji vole muziku i rade samo za muziku, bez ikakvog profita.
Wolverine takođe ima potkuću pod nazivom Franke Boy Records, koja je ustvari swing etiketa. Kako si došao na ideju da osnuješ etiketu sa takvom vrstom muzike? Koliko Franke Boy Records ima izdanja?
Oduvek sam voleo matore pevače kao što su Sinatra i Din Martin. I King, naravno… Bio sam u poseti u SAD, kada je swing ponovo oživeo tamo. Puno matorih pankera zaista voli swing. To je divlja muzika, ali sa puno stila. Znao sam da ne može biti nešto veliko u Nemačkoj kada je swing u pitanju, zato što je takva muzika ima puno američkog korena u sebi i normalni ljudi ipak ne mogu previše da shvate o čemu se tu radi. Ali, ja mnogo volim swing i zato sam osnovao Franke Boy Records. Do sada sam izdao devet diskova velikim američkim bendovima tipa Dem Brookly Bums, Hipster Daddy-O, Dino Martinis i New Morty Show, kao i sjajnu kompilaciju Swing on the Wild Side.
Koliko misliš da će Wolverine postojati? Da li misliš da ćeš raditi sa Wolverine Recordsom do kraja života?
Radiću sa Wolverine onoliko koliko mi bude zabavno i koliko god budem mogao da živim od svega toga. Ne znam da li će biti do kraja mog života, videćemo.
Kako odlučuješ koji ćeš bend da izdaš i kako uopšte upoznaš bend? Da li ti šalju demo snimke i onda ih tako kontaktiraš ili…?
Dobijam puno demo snimaka i to je stari, klasični način da kontaktiraš i uopšte otkriješ bend. Naravno da posle toga (kada čujem demo i svidi mi se) moram da proverim same ljude, uverim da li okej, da li spremni da mnogo i vredno rade, sviraju puno svirki i da ulože truda da bend postigne neki uspeh.
Da popričamo malo o ugovorima sa bendovima. Da li su ugovori napravljeni samo za jedan album ili za nekoliko? Šta je po tebi najbolji način?
Oduvek sam prafio fer dogovore sa bendovima. Nikada ne pravim ugovore koji vežu bendove po nekoliko godina i nekoliko izdanja za etiketu. To mora da bude na prijateljskoj bazi. Ipak, normalno je da napravimo ugovor za obavezno jedno izdanje, sa otvorenom opcijom za sledeći. Nikada mi nisu trebali ugovori. Ugovor ti treba jedino ako imaš problema sa bendom. Pošto ja imam zaista sjajan odnos sa svim mojim bendovima (a i oni sa mnom), ugovor je potpisan i više nam nikada neće trebati… Tako i treba da bude: pravi pank duh!
Kako finansiraš snimanja i turneje? Mogu da zamislim koliko je to teško u prvim danima osnivanja etikete?
Bendovi samo finansiraju snimanja albuma, a ja finansiram ostalo kao što je izrada diskova i promocije. Ne organizujem svirke mojim bendovima. Oni to sami rade ili unajme agenciju. Ipak, delimo troškove, pa samim tim i rizik.
Kakvi su ti dalji planovi?
Treba da izađu nova izdanja za sjajni ženski rokenrol bend The Heroines, kao i emo-smash-punk-rock bend Headlong (koji imaju i split sa Italijanima Shandon, takođe na mojoj etiketi). Takođe čekam da mi stignu diskovi za kompilaciju From Punk To Ska 2. U planu imam nova izdanja na Frankie Boy Recordsu za The Camaros, koji sviraju fenomenalni western-swing-a-billy fazon sa odličnim ženskim vokalom (album snimljen u poznatom Sun Studios u Memphisu!). Takođe, treba da izdam kompilaciju Swing-a-Billy Chartbusters gde su swing i rockabilly bendovi radili obrade punk i rock pesama!
Okej, mislim da je ovo kraj mojim pitanjima. Hvala što si imao vremena da mi odgovoriš na pitanja. Imaš li nešto da dodaš?
Hvala. Kupujte nezavisna izdanja! Ostanite pankeri i budite mladi u svom srcu!
Wolverine Records:
Kaiserswerther Strasse 166
40474 Dusseldorf
Germany
sascha@wolvorine-records.de
* Intervju originalno objavljen u Get on the Stage #8, avgusta 2002.